شناسه خبر : 102965
یکشنبه 29 مرداد 1402 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید نوژه و پرواز آسمانی‌اش بر فراز پاوه/ فیلم

فاش نیوز - شهید محمد نوژه از خلبانان نیروی هوایی در جریان آزادی پاوه از دست ضد انقلاب به شهادت رسید.

به گزارش دفاع‌پرس، کودتایی که به اشتباه به «نوژه» معروف شده در حقیقت کودتای نقاب است که، چون در پادگان شهید نوژه رخ داد به این نام معروف شده است. کودتای نافرجام نقاب در ۱۸ تیر ۱۳۵۹ توسط گروهی از سرسپردگان آمریکا و اسرائیل انجام شد که با مجاهدت رزمندگان و نیروی مردمی سرکوب شد.

پرواز نوژه بر آسمان پاوه+ فیلم

سرلشکر خلبان «محمد نوژه» در هشتم فروردین ماه ۱۳۲۴ در تهران به دنیا آمد. پس از پشت سرگذاشتن دوران ابتدایی و متوسطه و دریافت مدرک دیپلم ریاضی، در سیزدهم مهرماه ۱۳۴۲ به استخدام نیروی زمینی ارتش در آمد. او پس از گذراندن دوره‌های آموزش نظامی و دریافت درجه ستوان دومی، از آنجا که علاقه وافری به آموختن فن خلبانی داشت داوطلبانه به نیروی هوایی انتقال یافت و پس از طی آموزش‌های نظامی و موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی و مهارت‌های تخصصی و پشت سر گذاشتن دوره‌های آکادمی پرواز و پرواز مقدماتی با هواپیما‌های پاپ و اف -۳۳ در دانشکده پرواز در مرداد سال ۱۳۴۹ به‌منظور تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیما‌های پیشرفته جت شکاری، به هنگ آموزشی ۳۸ پایگاه هوایی «لاردو» ایالت تگزاس کشور امریکا اعزام شد و پس ازطی دوره‌های تکمیلی پرواز و گذراندن دوره سامانه کنترل اسلحه در آمریکا و پرواز با هواپیما‌های تی-۴۱، تی-۶، تی-۳۷، تی-۳۸ به مدت ۵۵ هفته و دریافت نشان خلبانی در مرداد ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و جهت پرواز با هواپیمای اف- ۴ (موسوم به فانتوم) در شهریور ۱۳۵۷ به پایگاه سوم شکاری انتقال یافت و به جمع تیزپروازان نیروی هوایی پیوست.

فرمانده گردان یکم شکاری و گردان ۳۱ پایگاه سوم شکاری، رئیس شعبه عملیات مشترک، معاون عملیاتی پایگاه ششم شکاری، معاون دایره عملیات و افسر ستاد عملیاتی پایگاه از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروهک‌های ضد انقلاب با حمایت استکبار در شهر‌های مختلف زمینه ایجاد بلوا و آشوب را فراهم کردند و نقشه تجزیه ایران را در پیش داشتند. مهاجمان مسلح طرفدار حزب دموکرات کردستان و گروهی از عشایر وابسته منطقه با انواع سلاح‌های سبک، سنگین و خمپاره انداز به شهر پاوه حمله کردند و این شهر را به آستانه سقوط رساندند. تنها نیرویی که همچنان به مقاومت سرسختانه در برابر هجوم بی‌امان چریک‌های مسلح ادامه می‌داد پاسگاه ژاندارمری، نیرو‌های مردمی و ستاد خودجوش سپاه پاسداران انقلاب شهر بود. هیأتی مرکب از دکتر مصطفی چمران (معاون نخست وزیر و وزیر دفاع وقت) تیمسار سرلشکر، ولی الله فلاحی (فرمانده نیروی زمینی) و ابوشریف (معاون عملیات سپاه) جهت بررسی اوضاع با سه فروند بالگرد که حامل مهمات و اقلام ضروری برای نیرو‌های ژاندارمری و سپاه عازم شهر پاوه شدند. درآن مأموریت پر مخاطره هلیکوپتر حامل دکتر چمران مورد اصابت گلوله واقع شد و در نتیجه وی در محاصره مهاجمان مسلّح گرفتار آمد و دوشادوش نیرو‌های ژاندارمری و پاسدار به مقابله و مقاومت در برابر عناصر فریب خورده پرداخت و خاطرات ارزشمندی از شجاعت و دلیرمردی از خود به یادگار گذاشت.

شهید محمد نوژه که در محل پایگاه سوم شکاری مشغول به کار بود از جمله داوطلبانی بود که مامور شد تا در عملیات مربوط به آزادسازی پاوه همراه شود. پرواز درآمدن ۲ فروند هواپیمای شکاری «اف- ۴» بر فراز شهر و شکستن دیوار صوتی لحظات پراضطرابی را برای مهاجمان مسلّح فراهم کرد تا زمینه حضور نیرو‌های مسلّح خودی شود. روز ۲۵ مرداد سرگرد محمد نوژه همراه ستوان یکم خلبان بشیر موسوی (کابین عقب) که به جهت پشتیبانی از بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش و ستون اعزامی کرمانشاه به پاوه اعزام شده بود پس از انجام عملیات، در حین انجام گشت‌های هوایی هواپیما مورد اصابت آتشبار عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و سقوط کرد. متأسفانه هیچ یک از خلبانان فرصت استفاده از صندلی پران را نیافتند و هر دو خلبان به شهادت رسیدند.

برای دیدن فیلم اینجا را کیلیک کنید: فیلم

download

منبع: دفاع‌پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi